11 January 2019

Eerste versie geschreven op 2019-01-02

#rapwi #KNIL

RAPWI

Eind ’45 en begin ’46 (NL-militairen mochten van de Britten nog niet op Java en Sumatra landen) is het RAPWI programma opgestart (Recovery of Allied Prisoners of War).

ML-KNIL personeel en hun families werden toen met vooral (omgebouwde) B-25’s naar Bundaberg gevlogen, waar NL gebruik maakte van een RAAF vliegbasis. Een plek waar ze van de verschrikkingen van de kampen mochten herstellen alvorens weer actief in dienst te gaan.

"Opgericht in opdracht van Mountbatten werd de RAPWI (= Recovery of Allied Prisoners of War and Internees). Het doel was de verzorging van de geallieerde krijgsgevangenen en burgergeïnterneerden die waren bevrijd uit de kampen in het bevelsgebied South East Asia Command (SEAC).

In juli 1945 krijgt Mounbatten te horen dat zijn bevelsgebied per 15 augustus 1945 uitgebreid wordt met geheel Nederlands-Indië (minus Sumatra), Thailand en het zuidelijke deel van Indo-China.

Van het oorspronkelijke plan om de RAPWI-teams in te zetten achter de oprukkende geallieerde troepen komt niets terecht door de plotselinge capitulatie van Japan op 15 augustus. Voor 150 kampen zijn op 17 augustus slechts 40 RAPWI-teams beschikbaar.

Nadat verzekerd is dat de lokale Japanse commandanten zich aan het capitulatiebevel zullen houden, komt op 28 augustus de hulpverlening van de RAPWI op gang. Boven de kampen worden pamfletten afgeworpen (Operatie Birdcage) met instructies aan de geïnterneerden en de Japanners. Daarna worden contactteams geparachuteerd bij de interneringskampen (Operatie Mastiff).

Eind september wordt duidelijk dat de Japanners niet langer in staat zijn om orde en rust te handhaven. Als medio oktober het geweld tegen de Nederlanders en Indo-Europeanen uitbreekt en Indonesiërs in gevecht raken met de Japanse en Britse troepen wordt het voor de RAPWI zeer moeilijk de evacuaties uit te voeren. Ondanks alle problemen slaagt de RAPWI erin op Java en Sumatra 223.250 oorlogsslachtoffers (zowel voormalige geïnterneerden als vluchtelingen) op te vangen en te verzorgen.

Op 26 januari 1946 wordt de RAPWI op Java officieel opgeheven." Bron: Nationaal Archief De RAPWI-vliegdienst had uiteenlopende vliegtuigtypen in gebruik: twee Japanse DC-3’s; circa 10 Soren tweemotorige transportkisten en circa vijftien eenmotorige Japanse trainingsvliegtuigen en tweedekkers en tevens een drietal B-25’s, onder andere N5-129.

Het voordeel van het gebruik van de Japanse toestellen was dat nu de nog in soms ruime mate aanwezige Japanse brandstofvoorraden konden worden opgebruikt. " ipms.nl

282ef601 f8f8 3a26 37d3 eba88a633a6c
Figure 1. Ursuline klooster in Bandoeng

Het Ursuline klooster in Bandoeng, in gebruik als No. 1 Rehabilitation Allied Prisoners of War and Internees (RAPWI) kamp. Het klooster bood oorspronkelijk plaats aan slechts 300 mensen, en werd nu gebruikt voor de opvang van 880 ex-geinterneerden.

a9dc9cbc f71f abd2 9d55 2d4b8859e2ad
Figure 2. B25 van de RAPWI

Een B25 van de RAPWI lost voeding voor de beschermkampen.

d4b17eae 2b88 b417 4db4 5dc5b7ffeed4
Figure 3. Mitchell B-25

In 1942 staat in Camp Columbia te Australië deze middelzware Mitchell B-25 bommenwerper die eerder bij de ML-KNIL in gebruik was en omgebouwd werd tot een transportvliegtuig voor de Netherlands Oost-Indische Transportdienst (Netherlands East Indies Transport Service (NEITS). De neus werd afgesloten en de koepels en de gehele bewapening werd verwijderd. (Beeldbank NIMH)

18 (NEI) Sqn

Bij de oprichting van 18 Squadron in 1942 (Canberra) was deze bemand met personeel van het ML-Knil, die na de Japanse invasie waren ontkomen dan wel geëvacueerd. Later werd het squadron aangevuld met Australische piloten van de RAAF. Het Squadron was uitgerust met middelzware bommenwerpers van het type B-25 Mitchell.

Na de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 bestond de nieuwe taak voor het Squadron uit, verkenningen voor het SEAC, het opsporen interneringskampen, droppings van levensmiddelen/ medicijnen en het transport van ex geïnterneerden naar Australië in opdracht van de RAPWI.

In verband met de gespannen situatie eind 1945 mochten er geen vliegtuigen op Java en Sumatra geplaatst worden en mochten de B-25’s uitsluitend landden indien geheel ontwapend en louter en alleen voor niet militaire doeleinden.

(Dutch) RAPWI B-25

bronnen: Jonkerweb / ipms.nl / joebaugher.com

"the function number" was (in type I) N5 for the B25: N for North American and '5' for Bomber

N5-129
North American B-25C Mitchell

12916 to NEIAF, NEI- pool; 09-1944 modified to transport aircraft; Call-sign VH-RDB; later VH-RDC 09-1945 RAPWI To AURIS

N5-131
North American B-25C Mitchell

800px Een Mitchell B 25 bommenwerpers%2C Bestanddeelnr 11843

12936 to NEIAF, "Pulk"; "Elza" 10-1945: RAPWI

'Pulk' was restored, based on a B-25J

reever b 25j pulk 2

N5-143
North American B-25D Mitchell

bzCBk6xh
Figure 4. Dutch Strafer, N5-143

29722 to NEIAF. Waarschijnlijk RAPWI 1945/46. Afgeschreven bij PEP als TB-25 NEITS mei 1945

N5-146
North American B-25C-15 Mitchell

32512 to NEIAF, 1943: "Lienke" 02-1944 modified to transport aircraft; 11-1945: RAPWI;

N5-151
North American B-25C-15 Mitchell

32485 to NEIAF, 1944: modified to transport aircraft; 11-1945: RAPWI; 1947 to PVA;

[link=http://www.usmilitariaforum.com/forums/index.php?/topic/160924-te-royal-netherlands-military-flying-school-jackson-mississippi/] image::http://colombotragedie.nl/_contentimages/2011-10-16-23-41-35.b25-2.jpg[N5-151 in flight,300]

N5-158
North American B-25D-20 Mitchell

northam b25 sweers5 archive
northam b25 sweers3 archive

B-25 van 18 squadron, waarschijnlijk de "N5-158" . Foto: collectie H.Blankwaardt via S. Sweers voor de IPMS Nederland

zie ook: wikimedia

30589 to NEIAF, 04-1944: modified to transport aircraft; 1945: RAPWI; 07-1946: Flight with Gen. Spoor to the Netherlands;